loglynx meestens juridisch weblog over de media- en informatiemaatschappij en overige opborrelende oprispingen
Sunday, June 29, 2003
Loeki's toekomst
Een Amerikaanse zakenman zei in 1886: "I know that 50% of my advertising is wasted. I just don't know which half". Zulke onzekerheid is sindsdien eigenlijk onverkort blijven gelden en pas sinds kort kunnen nieuwe technologieën als de TiVo-recorder registreren hoeveel mensen een bepaalde reclame bekijken. Voortschrijdend inzicht zou tot de conclusie kunnen leiden dat het bereik en impact van commercials geringer is dan tot dusver werd aangenomen. Slecht nieuws voor mediaconglomeraten en bepaalde reclamebureaus volgens een medewerker van een 'interactief' reclamebedrijf: "it's not the holy grail for advertising agencies and media companies, which have built an industry around the idea of getting a shallow message to a broad audience rather than a tailored message to a narrower one".
Een bewerking van het afgrijselijke 'Goatse' is door een argeloze lokale Amerikaanse krant afgedrukt als kunstwerk. Ene BoyT doopte het werk 'Unity' en stuurde het naar de krant alsof zijnde gefabriekt door een 14-jarig meisje met de onverdachte naam Ranjana Patel. Wat werd gepubliceerd is een ogenschijnlijk onschuldig en politiek correct schilderijtje van een felle zon "boven de multi-culturele samenleving en twee naar elkaar reikende handen". Maar voor hen die het Goatse-plaatje ooit zagen is het een morbide grap met traumatische bijverschijnselen.
Premier Balkenende zal zich met collega's uit Italië, Spanje, Portugal en Polen inzetten voor een verwijzing naar het christendom in de grondwet van de Europese Unie. Het huidige concept bevat ondanks een sterke lobby uit Polen, Ierland en het Vaticaan geen verwijzing naar de christelijke wortels van Europa.
Voor welke punten zal Nederland zich op Europees niveau nog meer inzetten? Michiel Zonneveld schrijft in de Vrij Nederland van deze week: "Hoe hard gaat het kabinet zich maken voor nationale bevoegdheden op het terrein van justitie, om te voorkomen dat de Polen en de Fransen straks besluiten nemen over ons liberale beleid op het gebied van drugs en euthanasie? Dat zou nog wel eens kunnen tegenvallen. Alle bewindslieden die bij de onderhandelingen een rol van betekenis spelen (de premier, de minister van Justitie en die van Buitenlandse Zaken) zijn van het CDA." In het algemeen constateert Zonneveld dat een openbaar en fundamenteel debat over de EU ontbreekt en pleit voor een referendum.
Het zien van de vrouw die afgelopen zondag half nakend de finale van het US-open golftoernooi verstoorde, noopt weblogger Paul Katcher tot een welhaast academische verhandeling over het ambachtelijk streaken. "streaking is a topic I know something about. The definition of streaking was, is and always shall be to run naked. Naked as the day you were born. Naked as George Michael at a rest stop. Naked as Osama with his herd of goats." Dat het meisje een broek aan had, schijnt nog tot daar aan toe te zijn, maar het zijn de 'pasties' (beetje NSFW, geldt ook voor hiernavolgende links) die Katcher in het verkeerde keelgat schieten: "Sorry, that's not streaking. That's trespassing."
Het meisje had overigens het internetadres van online casino Golden Palace op haar lichaam geklad. Dit gokhuis is na de recente Roland Garros finale (waarin Verkerk werd afgedroogd) inmiddels vermaard streakersponsor. Op hun eigen site tonen zij trots een filmpje van een naaktloper bij een voetbalwedstrijd in Sevilla. Tja, om zulk professioneel (net niet) streaken kan ik niet echt lachen. Het lijkt me eigenlijk wel leuk als ze dat Golden Palace sue-en vanwege het ongeoorloofd adverteren. Tevens kunnen ze dan kosten in rekening brengen voor het mannetje dat ze moeten inhuren om standby te staan om een eventuele streaker tot stilstand te brengen. En dat kan behoorlijk in de papieren lopen. De naaktlopersloper op Roland Garros liet zien lenig en wendbaar te zijn en bovendien kan zo iemand toeslag eisen vanwege de bereidheid om vuile handen te maken.
Het sportmerk Reebok heeft de drie jaar jonge Mark Walker gecontracteerd voor een grootscheepse reclamecampagne. Op Reeboks site staan filmpjes van deze tot 'the future of basketball' gebombardeerde dreumes. Zo kunnen we zien hoe Walker met 21 maanden al van de andere kant van de kamer in een speelgoedbasket gooit en is een serie van 18 achtereenvolgende scores ook opgenomen op home video. Ten slotte staat er een filmpje dat beoogt het publiek te vertederen, waarin kleine Mark wat over zijn lievelingseten brabbelt en afsluit met "I am Reebok".
Een artikel in Slate geeft weer hoe dit (nog) een stap verder gaat dan Nike's contracten van 90 miljoen dollar met een 18-jarige basketballer en van 1 miljoen dollar met de 13 jaar oude voetballer Freddy Adu.
Bij het bekijken van de filmpjes ging mijn initiële verbazing over in lachlust (bizar hoe het jongetje met een soort voetbalinworp de bal door de ring blijft gooien). Maar uiteindelijk resteert een gevoel van afkeer van Reeboks zucht naar publiciteit en medelijden met het jongetje. Walkers ouders hadden er goed aan gedaan om dit belangwekkende artikel uit de laatste editie van The Onion te lezen. Daarin staat namelijk een nadere beschouwing van boude uitspraken van Chipper Chipmunk (bij ons Babbel, of Knabbel) dat door hard te werken en je droom te onthouden, je alles kan bereiken wat je wilt. Deskundige Dr. Roland Gibson relativeert Chipper's verdiensten door op te merken dat deze zich meestens op het beperkte vlak van de boomklimkunst voordoen en dat het fictieve diertje niet gehinderd wordt door realistische factoren als sociale klasse, rijkdom, religie of sekse. Gibson voegt toe: "with the exception of certain celebrities and politicians, statements like Chipper's are almost always made by talking animals, superheroes, omniscient narrators, anthropomorphic trains, wandering magicians, friendly dragons, sentient heavenly bodies, Jesus, and other characters subject only to the rules of narrative causality."
Als Walkers ouders zich op de hoogte hadden gesteld van dergelijke elementaire kennis, dan hadden ze hun spruit wellicht niet zo bereidwillig uitgeleend ten behoeve van een te rooskleurig maakbaarheidsideaal waarmee wordt bijgedragen aan de opmars van de Henny Huismaniaanse behandeling van het kind.
Enkele Amerikanen die ijveren voor een inperking van het auteursrecht hebben een succesvolle petitie gestart. Met de petitie wordt aan de leden van het Congres een wetsvoorstel gepresenteerd om een impuls aan het publieke domein te geven. Het voorstel is zeer eenvoudig: 50 jaar nadat een werk is gecreëerd wordt aan de rechthebbende een vergoeding van 1 dollar gevraagd om het auteursrecht te verlengen. Als de dollar wordt betaald dan duurt het auteursrecht voort gedurende de wettelijke termijn en anders vervalt het auteursrecht. Initiatiefnemer Lawrence Lessig stelt op basis van historische gegevens dat zodoende 98% van de werken in het publieke domein terecht zal komen (slechts 2% van de werken is commerciëel nog interessant na zo'n periode).
Stanford professor in de rechten Lessig trad eerder op in de zaak Eldred vs. Ashcroft. Daarin pleitte hij tegen de 'Sonny Bono Act', de wet waarmee de duur van het Amerikaans auteursrecht met 20 jaar werd verlengd. Hij voerde aan dat de verlenging in strijd was met de Grondwet, waarin is bepaald dat het auteursrecht dient "to promote the Progress of Science and useful Arts by securing for limited times to Authors and Inventors the Exclusive Right to their respective Writings and Discoveries". Lessig verloor voor het Supreme Court ook al onderbouwde hij de zaak van Eldred c.s. gedegen, onder meer met een uiteenzetting ('amicus brief') van vooraanstaande economen waarin wordt geconcludeerd dat de langere beschermingsduur meer kosten dan baten meebrengt en innovatie afremt.
Met de petitie wordt de strijd voor een levendig publiek domein hervat. Lessig benadrukt waarom juist nu het belang zo groot is: "Before the Internet, long copyright terms sometimes didn't matter. What were you going to do with a book that was out of print before the Internet? How were you going to republish it? Now that we have the Internet, we can imagine taking an extraordinary amount of knowledge and culture and making it available on the Internet so that it can be provided for free to schools, to libraries, to other creators." Hulp bij deze petitie komt van 'free music'-blogger Aimee Deep (tevens dochter van de CEO van het filesharesysteem Madster -voorheen Aimster). De 18-jarige Deep deelt haar foto uit aan iedereen die de petitie ondertekent. Inmiddels zijn er al meer dan 10.000 handtekeningen verzameld.
De Nederlandse Jogchem Niemandsverdriet heeft bij de prestigieuze Webby Awards 2003 gewonnen in de categorie Personal Web Site. Deze waardering voor zijn uitgebreide site lijkt mij zeer terecht (Jogchem en Han Hoogerbrugge zijn volgens mij sedert lange de onbetwiste Flashkneiterkoningen van Nederland).
Andrew Orlowski van The Register is zeer geïrriteerd door de vele weblogs die hoog scoren bij zoekmachine Google. Hij stelt voor om van de 'blog noise' af te komen door de Bloggies een apart tabblad te geven, zoals eerder gebeurde met Usenet (discuzeurgroepen).
Al eerder had dezelfde Orlowski zijn ongenoegen over de vervuilde zoekresultaten geuit. Dit leidde tot een terechtwijzing in The Guardian. Orlowski is echter niet onder de indruk en klaagt de loggende goegemeente in steeds scherpere bewoordingen aan. Zo zegt hij vanuit de "99.97 percent of us who don't blog, and who are selective with our reading" talloze brieven te hebben gekregen waaruit zorg voor de kwaliteit van informatie spreekt. Een anonieme lezer: "A minority of irrelevant self referencing narcissistic voices that benefit and are amplified by a weakness in search indexing algorithms is not what search engines are intended to find."
PS Klopt het dat het debuut van Salam Pax' fortnightly column in The Guardian redelijk onopgemerkt is gebleven in ons eigenste narcistische loglandje?
Op Netwerk zag ik een reclamebureau dat opkomt voor de rechten van dieren die in reclame's worden gebruikt, Agents for Animals. De dieren krijgen namelijk "in tegenstelling tot bijvoorbeeld John Cleese niets betaald voor hun beeldrecht". Tja, echt een poot (been) om op te staan hebben de dierenliefhebbers niet. Beroemdheden als John Cleese worden namelijk vergoed voor hun medewerking gebaseerd op hun portretrecht. Kunnen de dieren dan een beeldmerk dan claimen? Mwa, weinig kans. Sterker, een tijger die in een spotje voor een oliemaatschappij wil optreden, loopt kans om door Esso te worden aangeklaagd vanwege inbreuk op hun beeldmerk.
Achja, getuige dit verslag hebben de dieren het niet eens zo zwaar. De Melkunie-koe Lize 255 verkiest weliswaar de wei boven een hete opnamestudio, maar volgens haar begeleider Eef Vernooy, eigenaar van een veefokkerij, wil dat niet zeggen dat zo'n dier zich in de studio niet op zijn gemak voelt, "Het beste bewijs daarvoor is dat Lize in de studio gewoon gaat staan herkauwen. Koeien hebben meerdere magen, op rustige momenten boeren ze het voedsel dat ze eerder gegeten hebben op en gaan dat opnieuw kauwen."
Trouw bericht* dat het Franse parlement klaar staat om een wettelijk verbod uit te vaardigen op het dragen van hoofddoekjes op school. De rechtse regeringspartij UMP bereidt hiertoe een wetsvoorstel voor. Aan de linkerzijde du spectre politique, voorheen fervent beschermers van de vrijheid van klederdracht, staat men ervoor open om ieder uiterlijk kenmerk van religie op scholen te verbieden.
In dit essay uit 1996 wordt de historische context van de islamitische hoofddoek (hijab) geschetst. Ook wordt melding gemaakt van een eerdere controverse in Frankrijk rondom de hijab, welke in 1989 werd afgedaan met een beslissing van de Raad van State die bepaalde "dat het dragen van religieuze symbolen toegestaan is mits dit geen provocatie, propaganda of bekeringsijver inhoudt". De felheid waarmee de Fransen zich ook toen op het vraagstuk stortten, wordt in hetzelfde stuk verklaard met een citaat van de Amsterdamse 'buurtislamoloog' Ron Haleber: "met de kruistochten en later de Spaanse Reconquista was een historisch proces in gang gezet waarbij het christendom onderdeel vormde van de ideologische legitimering van de staat. Dit proces was en is nog altijd medebepalend voor de visie van de westerse wereld op de Arabische en vice versa. Met de Franse Revolutie werd de natiestaat gefundeerd op ideologieën waarbij de radicale scheiding tussen religie en staat essentieel was voor de maatschappelijke verhoudingen."
In Nederland stellen de Commissie Gelijke Behandeling en het Meldpunt Discriminatie Amsterdam dat scholen niet het recht hebben om gehoofddoekte leerlingen te weigeren. Hier is Minister van Onderwijs Maria van der Hoeven het niet mee eens. Op kamervragen antwoordde zij dat een school met bijzonder onderwijs een leerling met een hoofddoekje mag weren.
Vanaf vandaag kunt u mijn schrijfsels ook aantreffen op Sargasso. Het is een heuse eer en betekent zekers een vertigvoudiging van mijn lezersbereik! In beginsel staan de potsjes ook hier, voor mijn 3 vaste bezoekers en de vijf zoekende googelaars (google-aars?). De kwoot van de dag (/week) en de rest aan de rechterkant blijft exclusief op dit immer snel ladende blogspot.
De Europese Conventie heeft een voorstel voor een Grondwet voor de EU online gezet. God en het Christendom worden in de preambule niet genoemd ondanks een sterke lobby van de paus en landen als Polen en Ierland. De verwijzing naar Europa's gemeenschappelijke achtergrond staat nu geformuleerd als: "Geïnspireerd door de culturele, religieuze en humanistische tradities van Europa die, eerst gevoed door de Griekse en de Romeinse beschaving, gekenmerkt door de bloei van het geestelijk leven die het heeft doorgemaakt en die nog steeds deel uitmaakt van zijn erfgoed, en vervolgens door de filosofische stromingen van de Verlichting, in de samenleving een beeld hebben verankerd van de centrale rol van de menselijke persoon en zijn onschendbare en onvervreemdbare rechten, alsmede van de eerbiediging van het recht,"
Via Recht.nl.
In the summer of 2002, after I had written an article in Esquire that the White House didn't like about Bush's former communications director, Karen Hughes, I had a meeting with a senior adviser to Bush. He expressed the White House's displeasure, and then he told me something that at the time I didn't fully comprehend -- but which I now believe gets to the very heart of the Bush presidency. The aide said that guys like me were ''in what we call the reality-based community,'' which he defined as people who ''believe that solutions emerge from your judicious study of discernible reality.'' I nodded and murmured something about enlightenment principles and empiricism. He cut me off. ''That's not the way the world really works anymore,'' he continued. ''We're an empire now, and when we act, we create our own reality. And while you're studying that reality -- judiciously, as you will -- we'll act again, creating other new realities, which you can study too, and that's how things will sort out. We're history's actors . . . and you, all of you, will be left to just study what we do.'' Ron Suskind, Without a Doubt in New York Times Magazine. archief
Dubbeloppotsen
In het kader van aan een vijandige overname grenzende grootscheepse contentsyndicatie verschenen de berichten vanaf juni 2003 eerder op Sargasso. De versies alhier zijn vrijwel ongewijzigd tov de premiere (daargelaten een enkele tijdsaanpassing oid).